De Jungle! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lenny - WaarBenJij.nu De Jungle! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lenny - WaarBenJij.nu

De Jungle!

Door: Lenny

Blijf op de hoogte en volg Lenny

20 Juni 2013 | Ecuador, Quito

Lieve lezers,

Zondag 16 juni ben ik samen met Angela en Charlotte op de bus gestapt richting Lago Agrio. Het was een zeven urende busrit. Gelukkig was het een aangename busrit. Chauffeur reed erg rustig en nam de bochten in de bergen erg rustig. Waardoor we niet misselijk werden. Angela was terug van Puerto Quito erg misselijk geworden en ik een beetje. Maar na 7 uur kwamen aan in Lago Agrio, de temperatuur was gelijk anders. Warm en een beetje benauwd. Bij de busterminal namen we een taxi naar onze simpele hotel, die geregeld was voor ons. De volgende dag werden we samen met een stel andere mensen in de ochtend opgehaald door de mensen van Jamu Lodge, de lodge waar we de aankomende 5 dagen zouden verblijven.
Eerst reden we met een bus ongeveer drie uur naar de plek waar we een lunch zouden krijgen en waar we een motorboot zouden nemen op weg naar de lodge.
Na de lunch werden we in groepen verdeeld en kregen we een gids aangewezen. Engelstalig ook, dat scheelde wel. Alleen konden we onze spaans niet echt oefenen deze week. Op weg naar onze lodge kregen we een beetje regen, gelukkig hadden we een aangename poncho gekregen. Tijdens de tocht hadden we vier verschillende apen gezien, erg leuk! En de omgeving was super mooi.
Laat in de middag kwamen we aan op de lodge. Het zag er goed en gezellig uit. Wij met zijn drieën sliepen met nog drie anderen op een kamer. Alles was hier ook vrij open, zonder ramen en wat dan ook en gelukkig een muggennet. Het was allemaal prima. Ze hadden een normaal toilet en douche, al deed het warm water jammer genoeg niet. Maar gelukkig was ik het al wat gewend. En in de avond is er geen licht, dus eten we gezellig met kaarsjes en gebruikten we veel onze flashlight. Heeft altijd wel wat! Gezellige knusse sfeer.
Maar die middag zijn we nog met onze groep en gids op pad gegaan voor wildlife. Nog wat aapjes gezien.

Dinsdag zijn we op pad gegaan met de motorboot en namen we een roeiboot mee. We werden ergens gedropt en moesten we van boot wisselen. We namen nu de roeiboot, het plan was om naar het geluid te luisteren en nu rustig van de omgeving te genieten en welllicht ook nog wildlife tegen te komen. We zagen nog wat aapjes. Later ging het een beetje regen en daarna ging het erg hard regen. Dus iedereeen zijn poncho aangedaan. En we roeiden weer terug naar de Laguun. Was geen pretje moet ik zeggen. Gelukkig werd het na een lange tijd weer droog en peddelde de groep verder richting de andere kant van de laguun. Om daar een plaspauze te houden en in de boot te lunchen. We hadden inmiddels best honger gekregen, dus het was een goede timing. Na de lunch roeiden we naar het midden van de laguun, waar geen kaaimannen waren en geen piranha´s (als het goed was). In het midden van de laguun kregen we de gelegenheid om te gaan zwemmen. En wij doen dat dan ook gewoon haha. Was lekker water en geen dier te bekennen! Na het zwemmen roeiden we weer terug naar de lodge. Gelukkig aan het einde van de laguun waar de rivier begon, kwam onze motorboot aan. De kaptain van het bootje, maakte onze roeiboot aan zijn boot aan en werden we meegesleept. Gelukkig hoefden we dat laatste stuk niet meer te roeiën. Want dat was nog best een stuk.
Terug op de lodge mochten we even wat relaxen, een siësta houden. Om dan rond vijf uur weer terug te gaan naar de plek waar we die dag hadden geluncht om daar een nachtwandeling te maken om op zoek te gaan naar insecten, kikkers en eventueel slangen. We vaarden weg toen het nog licht was en kwamen in het donker aan, op het punt waar we een korte wandeling zouden hebben. Allemaal in een rijtje liepen we achter elkaar aan om te gaan zoeken naar insecten, was wel beetje hillarisch. De gids heeft enkele grote spinnen gevonden, een grote pad, rusp en sprinkhaan. En dat was de wandeling weer. Weer terug in de lodge gingen we nog even op zoek naar twee huistarantulas. Een tarantula werd er gevonden en een andere grote spin.De tarantula was niet zo heel groot, vond ik zelf!

Dit grappig lieve vrouwtje liet haar ´tuin´ zien, liet zien wat er allemeel groeide en liet wat aan ons proeven, zoals de vruchten van een cacaofrucht,bananenbomen,twee verschillende. De grote en de kleine bananen. Verder liet ze zien hoe ze Yuka wortels uit de grond haalden. Van de Yuka wortels werden tortilla´s van gemaakt en wij gingen daarbij helpen. Een Yuka ziet er uit als een biet( denk ik :) ). De Yuka werdt eerst schoongemaakt, geraspt, gedroogd en als laatste gezeeft. Aan de Yuka ziet niet veel smaak aan, maar wanneer je het eet met tonijn of jam, dan smaakt het wat beter. Met tonijn was het meest smaakvolst. Bij dit hele proces hebben we gekeken hoe het vrouwtje dit werk deed en hielpen we haar omsterbeurten met dit werk. Het is echt hard werken. De vrouwen doen zwaarder werk dan de mannen. De mannen gaan op jacht en de vrouwen blijven thuis voor het eten en de kinderen. Maar het bereiden van het eten en andere werkzaamheden, is echt een zwaar karwei. De Community is een volk die Siona genaamd wordt.
Na de tortilla hebben we een lunch gekregen, om daarna door te varen naar het dorpje waar de kinderen naar school gaan. Hier legde onze gids ook uit hoe je kan jagen, op de manier hoe de community jaagt. Dus eerst gingen de mannen proberen om een stokje weg te schieten op een kokosnoot aka monkyface. Bij eentje lukte het en bij de andere niet. Dus dat werd nog grappig. Toen gingen de vrouwen het proberen en wel ja. Bij de meeste vrouwen en waardonder ik, lukte het om de kokosnoot te raken. Super grappig om die gezichten te zien van de mannen!
Na het schieten zijn we verder gevaren naar de Sjamaan, medicijnenman. Hij had een heel kledij aan. Hij vertelde ons het verhaal hoe hij een Sjamaan is geworden en wat daar allemaal bij kwam kijken. Daarna demonstreerde hij een kote ceremonie op iemand. Was interessant en apart, zeg maar. Hierna zijn we terug gegaan naar de lodge.
In de avond na het eten zijn we op zoek gegaan naar kaaimannen met het motorbootje. Eerst werd er een gele slang gevonden in een grote boom. Daarna werd er een erg grote kaaiman gevonden van ongeveer 3 a 4 meter. Maar hij lag te slapen jammer genoeg. Waardoor we alleen zijn rug en staart konden zien.

De volgende dag zijn we op een plek gedropt, nu weer met de roeiboot. Waar we een hike gingen maken van 2 uur. Nu ook op zoek naar insecten. Was niet super bijzonder, al had ik wel een slapende monkeyfrog op een groot blad gevonden, ze zijn erg lastig te spotten. Ze zijn bijna hetzelfde kleur als het blad en ze zijn in de avond actief. De gids helemaal versteld dat we deze kikker nu zagen. Best grappig dus. Voor de rest van insecten gespot, lopende takken gezien, Tarzan/Jane gespeeld. Aan zo'n tak, waar je aan kon slingeren. Die takken zijn erg sterk en zijn erg lang. Na de hike namen we de roeiboot, nu waren we wat met meer mensen en was het droog, waardoor het wat makkelijker roeien was gelukkig. We roeiden naar het midden van de Laguna, om even een verfrissende duik te nemen. Was goed te doen. Na het zwemmen roeiden we weer terug naar onze logde. Tussendoor nog wat stukjes van roze dolfijnen gespot. Je zag ze jammer genoeg niet heel goed.
In de middag lekker gerelaxt in de hangmatten die in de logde waren opgehangen, voelde weer lekker vertrouwd!
Aan het einde van de middag gingen we met de roeiboot naar de Laguna om de sunset te kunnen bewonderen! Er waren nog meer bootjes met hetzelfde idee en om nog even in de Laguna te zwemmen. We lagen op een goede spot, de lucht was super mooi van kleur en dat maakte dat de omgeving mooie kleuren kreeg. Echt mooi, een super sunset.
Na de sunset zijn we nog op zoek gegaan naar kaaimannen. Er werd er eentje gevonden. De boot kwam steeds meer dichterbij de kaaiman, waardoor we ongeveer 1 meter afstand ervandaan zaten. En ik zat natuurlijk weer aan die buitenkant, van de kaaiman. Maar ja , ik kon zo wel nu goede foto's maken :)!
En dat liet hij gelukkig allemaal rustig toe! Toch best gaaf!

Vrijdag, de laatste dag. Eerst vroeg in de ochtend voor het ontbijt zijn we met de motorboot naar vogels wezen kijken. Was niet super bijzonder. tussendoor wel weer van die Squirrel Mickey's gezien (de meneer Nielsons).
Terug in de logde ontbeten, tas ingepakt en toen gingen we weer naar het vaste land. Eerst een tocht met de boot van 2 uur. Daarna met een busje van 2,5 uur terug naar de busterminal in Lagos Agrio. Om daar een bus te nemen naar Quito van 7 uur. Het was geen saaie busreis. Angela en ik kwamen eerst onze gids tegen die we hadden op de Cotopaxi, super grappig. Na een klein poosje moest de bus bij een controlestop stoppen. Iedereen moest de bus uit en zijn paspoort laten zien bij de legermensjes. Paspoort laten zien en je naam werd in een boek opgeschreven. Nadat iedereen dit had gedaan, gingen we weer verder. Later moesten we nog een keer stoppen bij militairen. Het bleek dat we een extra bus waren, wat blijkbaar niet mocht. De buschauffeurs vertelde de militairen dat we een toeristengroep waren. Een militair vroeg wie de gids was, de jongen die bij ons gids was in de Cotopaxi werd nu aangewezen als gids. Hij speelde het spelletje mee dat hij de gids van de groep was. Hierdoor mochten we gelukkig weer doorrijden.
Ik was al niet zo lekker toen ik de bus instapte, maar toch ging ik de nog wat foto's bekijken. Was niet handig, vooral met een bus die aardig door reed door de bochten. En voor het eerst van mijn leven moest ik dan toch een kostzakje gedaan gebruiken. Was niet prettig zeg maar. Gelukkig gingen Charlotte en Angela vragen of ik voorin mocht gaan zitten, gelukkig kon dat. En heb ik de rest van de rit voorin gezeten. Was een stuk beter. Al zag je wel hoe de chauffeur reed, maar dat is ook niet altijd alles. Ze rijden toch wel iets anders dan bij ons, haha. En tussendoor nog een gekantelde vrachtwagen langs de kant gezien, erg gezellig allemaal! Gelukkig kwamen wij weer heelhuids aan in de busterminal in Quito. Waar we een gedeelde taxi namen weer terug naar onze studentenhuis.
We kwamen er rond 23.00 uur aan en om 00.00 uur gingen we nog even wat eten. Daarna ging ik nog even met Angela naar El Safari, onze stamkroeg!

• 19 Augustus 2013 - 08:26

Juan:

Hi len!! Leuk om je verhaal weer te lezen!! Ik ben blij dat er geen piranha's in het water meer waren toen jij daar ging zwemmen :)

• 23 Augustus 2013 - 17:47

Ingrid:

He len, dat zijn weer heel wat belevenissen. Super stoer hoor allemaal. Ik ben heel benieuwd waar je nu zit en allemaal aan het doen bent. Ik kijk weer uit naar je verhaal! Blijf genieten. Groetjes van ons allemaal x ing