Time of a lifetime!! - Reisverslag uit Playa Colorada, Venezuela van Lenny - WaarBenJij.nu Time of a lifetime!! - Reisverslag uit Playa Colorada, Venezuela van Lenny - WaarBenJij.nu

Time of a lifetime!!

Door: Lenny

Blijf op de hoogte en volg Lenny

20 Mei 2013 | Venezuela, Playa Colorada

Lieve Lezers,

Afgelopen zondag waren de verkiezingen, na de dood van Chavez moest er een nieuwe president gekozen worden. Uitslag is dat Maduro gewonnen heeft. Al was niet iedeeen het daar mee eens. Waardoor de volgende dag in de avond mensen met pollepels en deksels herrie gingen schoppen, om aandacht te vragen en te krijgen. Die dag verteld Harold ook dat het voor ons niet veilig was om naar de Puerto de la Cruz te gaan, de stad. Omdat het daar erg druk zou zijn nu. Jammer, want daar ging onze internetochtendje. Toen maar besloten om naar het strand te gaan, wat natuurlijk ook niet erg was, haha. Daar konden we wel gewoon heen. Paar meters lopen van onze kamp vandaan. Dus dat was wel oke.

De week voor onze laatste trip, hadden we een week met veel vrije tijd. We hadden wel elke dag gewoon spaans in de middag en nu soms ook in de ochtend,wat ook wel een keer lekker was, dan had je de rest van de dag gewoon voor jezelf, om even naar de stad(later in de week konden we gewoon weer naar de stad) te gaan of om lekker op het strand te gaan liggen!
De laatste dag, de zaterdag voordat we onze laatste trip gingen doen, hadden we geen les. Hadden we lekker een dag voor ons zelf, konden we ons voorbereiden, soort van! En onze backpack inpakken. Het was nu voor het eerst dat we onze grote tas mee zouden nemen. We moesten het zo gaan inpakken, dat je alleen spullen mee nam, die je echt gebruikte. Dus niks overbodig. Een beetje eigenlijk, want later zou je de spullen die je niet ging gebruiken met de grote hike ergens safe achterlaten.
Deze dag hebben we dan ook bij een watervalletje doorgebracht. We gingen mee met een local die bij Jakera werkt. Erg leuk. De meeste gingen ook van een rots af springen. In de avond zo goed mogelijk mijn backpack ingepakt. Om daarna die avond vroeg te gaan slapen. Deze avond realiseerde ik mij wel samen met de groep, dat we nog maar 12 dagen en een beetje hadden. Die weken zijn zo snel gegaan en zo veel leuke dingen beleefd.
Maar de eerste dag van mijn laatste trip en tevens de grootste trip., zijn we 4 uur in de ochtend opgestaan, om de laatste dingentjes in te pakken, om half 5 te ontbijten en om 5.15 uur te vertrekken. Die dag hebben we 6 uur gereden, met tussendoor tankpauzes, plaspauzes en lunchpauze.
We zijn bij een kamp gaan overnachten met onze tenten, aan een rivier. Waar we een duik en een bad hebben genomen. Dit was de start van geen douches. Wel nog een toilet!
De volgende dag weer vroeg vertrokken richting San Fransisco, in Gran Sabana. Nu 4 uur gereden. Waar we 2 nachten bij een familie in gingen overnachten. De man en zoon van de familie zou met ons mee gaan met onze grote hike, 2 dagen later.
De dag dat we aankwamen hebben we onze tenten opgezet, wat gerelaxd. Een cultuur les gehad over het dorp waar we inverbleven en over de mensen hoe zij kijken naar Roraima.
De volgende dag hebben we een tour gedaan langs verschillende watervallen. Erg leuk maar errug koud! Bij de eerste waterval hebben we maar gelijk een douche genomen met onze blauwe biologische zeep. Deze douche was de laatste ´normale´ douche voor ons voorlopig.
Het weer was gelukkig wel mooi weer en regende het niet. Waar we zaten kon het weleens zomaar even hard gaan regen.
De volgende dag moeste we onze backpak echt goed gaat inpakken, zo weinig en licht mogelijk moesten we het gaan inpakken. Alleen de spullen meenemen die we echt nodig zouden hebben tijdens de hike en op de berg. Was toch nog een beetje lastig moet ik zeggen, al had ik toch al veel dingen thuis gelaten. Voor de rest hebben we die dag nog even door het kleine dorpje gelopen. En zijn we na twee keer rijden met de truck allemaal op het begin punt van onze lange hike. De volgende dag zouden we gaan beginnen met 3 dagen hiken, 2 nachen overnachten op Roraima en twee dagen terug naar onze beginpunt. Laat de hike maar beginnen!!!
Later op de middag konden we zo nu en dan de berg Roraima zien, de wolken hingen er vaak voor. Roraima is een grote berg en is de oudste plek op aarde. Het beklimmen van de berg, is ongeveer 2800 m hoog
En heeft een drielandenpunt, samen met Brazilie en Guyana.

Dag 1
Moment van de waarheid. Vandaag was de start van onze hikingtocht. We moesten ons tas zo licht mogelijk proberen te houden voor de hike en omdat we nog 3 kilo extra eten mee moesten dragen. Iedereen kreeg een zak met voedselproduchten. Jehh, fijn!
Bij de ´ingang´, waar we zouden beginnen moesten we nog even op een mannetje wachten. Die op Venezuelaanse tijd kwam op dagen. Te laat dus, later dan 8 uur. Maar we mochten onze naam in een grote boek schrijven! Haha, maar daarna gingen we echt beginnen. Het was super mooi weer, mooie vrije omgeving. Een berg omhoog klimmen, dat was wel even pittig. Voor de rest was het een redelijke makkelijke pad deze dag. Tussendoor maakten we korte drink/rustpauzes. En een lunchpauze. Tussendoor twee rivieren overgestoken. Schoenen uit, andere sokken aan en gaan maar! Mijn backpack werd in de tweede rivier gedragen door anderen, omdat het water best hoog stond en lastig te lopen was met backpack. Dat scheelde weer iets. Daarna weer de schoenen aan om daarna nog maar een kort stukje te lopen tot de eerste kamp. Fernandez en zijn zoon waren met ons mee. Zij droegen nog meer eten en veel pannen. Gekkenwerk, maar voor hun appeltje eitje. Na velen jaren, zijn ze het inmiddels gewend om dit te doen. Vooral Fernandez. Zij droegen denk ik rond de 30 kilo. En ik rond de 15 kilo en misschien zelfs nog wat minder. Bizar! Nu konden we Roraima al wat beter zien. Nadat we de tent hadden opgezet, namen we even een snelle bad in het rivierwater, Was wel lekker verfrissend!
Vandaag hadden we 12 km gehikt in 6 uur, alles bij elkaar.

Dag 2
De volgende dag vertrokken we al op tijd, om onze volgende stuk te gaan lopen. Deze dag was het ook al een erg mooie dag. Tussendoor een buitje en hier en daar nog best veel wind. Maar was goed te doen. Vandaag was het wel een beetje pittig, veel bergen beklommen. En hoe verder je komt, hoe beter je de Roraima kon zien. Was een tof vooruitzicht. En als je voor je keek, naast en achter je keer had je een mooi uitzicht!! Iedereen liep vandaag wat meer op zijn eigen tempo, het laatste stuk tot de volgende basiskamp mochten we zelf gaan lopen. De meeste mannen liepen met Harold al een stuk voorop.
Aangekomen op onze tweede kamp, even een minuutje rustpauze, om daarna onze tent op te zetten. Ik sliep samen met twee andere meiden. Dat zal beter zijn op Roraima. Dat is warmer dan met twee personen in een tent. En omdat het koud is op Roraima, was dat een goed plan. Nadat onze tent stond, we werden er steeds beter en sneller in. Namen ik samen met de meiden een bad met onze blauwe zeep in het erg koude rivierwater. Dit zal onze laatste bad zijn, voordat we op de berg zouden staan. Dus daar maakte we nu even goed gebruik van. In de avond lekkere Jungelebread op met soep, lekker lekker!
Vandaag hadden we 9 km gelopen.

Dag 3
Vandaag was het laatste stuk tot op de Roraima!!!! Vandaang zou een pittig stuk gaan worden, omdat we een erg steil stuk moesten gaan beklimmen. Gelukkig waren we daar toch een soort op voorbereid. Voordat we naar Roraima gingen hebben we veel gehikt. Zowel thuis in Playa Colorada als tijdens trips!! En men maakte ons bang, dat het zo pittig zou worden. Dus mentaal en geestelijk, waren we redelijk voorbereidt!
Na het ontbijt en nadat we alles weer hadden ingepakt, liepen we iets van tien minuten tot het stuk waar het steil omhoog ging was en voordat we de forest in gingen. Wat hier en daar ook een beetje steil naar boven was. Je merkte goed dat je in de forest liep, omdat het wat vochtiger werd en het miezerde zo nu en dan.
We moesten erg dicht achter elkaar lopen nu, omdat we een glad nat stukje met losse stenen omhoog gingen hiken. Dwars door twee watervalletjes heen. Die Tears worden genoemd. Ze liggen naast elkaar. En het water wat naar beneden gaat, lijkt net op twee tranen naast elkaar. We werden lekker nat. Daarna nog een klein stukje voordat we dan echt op Roraima stonden.
Uiteindelijk stonden we dan ook echt op Roraima, woehoeee. Wat super gaaf was dat!! Geef je toch een goed gevoel, dat je daar met op de berg staat. En dat we met zijn allen daar stonden!!! OP de top hadden we een kleine stop, voordat we inmiddels in de regen nog een stuk moesten lopen naar onze ´hotel´, die Harold en Isaias voor ons gingen uitkiezen. Onze regenjassen aangetrokken en gaan maar weer. Er zijn veel plekken waar je in de grotten, tussen de grote stenen, kan overnachten. Gelukkig was er op dat moment geen andere mensen. Dus We hadden een ´hotel´ wat groot genoeg was voor onze groep. Dus na ongeveer 45 minuten lopen in de stromende regen, kwamen dan aan in onze ´hotel´ Het was nog best koud daar, helemaal met onze natte kleren. Snel droge kleren aan gedaan en onze natte kleiding opgehangen zover dat lukte. En hopen dat onze spullen wat droger werd, want het was koud en vochtig. Niet echt een goede plek om je kleren te laten drogen.
Na onze droge en warme kleding aangetrokken te hebben, zette ik samen met twee andere meiden onze tent weer op. Voorheen, sliepen we met 2 personen in een tent. Maar nu kozen we voor de warmere optie, om met drie personen in een tent te slapen. Was toch wel wat warmer en helemaal hier, waar we twee nachten zouden blijven.
Daarna kregen we onze lunch! Samen met Agnes moesten we daarna de afwas doen, omsterbeurten had iedereen corvee. Vandaag was ik aan de beurt samen met Agnes. Meestal in de avond nu help je meer mee, dan tijdens de lunch. Na de lunch hielden we een rustmoment, sommige hielden een Siesta.
Later in de middag, was het droog en wat het aardig weer geworden. We gingen met een stel en de gidsen naar de cliff!Het was ongeveer vijf minuten lopen van ons kamp. Maar ohh, toen we daar aankwamen, je zag het uitzicht, de zon die mooi scheen en het gevoel dat je zo hoog staat. Dat geeft toch wel een kickgevoel en SUPER GAAF!!
En dan besef je toch wat je allemaal gelopen hebt de laatste dagen en dat ik dit toch maar weer gedaan heb!! En dat je toch op het oudste stuk van de wereld staat, met unieke kikkers, planten en grote zwarte stenen. Bizar gaaf! Was toch wel even een momentje, dat je niet snel zal vergeten!
In de avond, maakte ik samen met Agnes Jungelebread, ze waren goed gelukt. Zo heerlijk is dat brood! Jammie! Nu ik dit schrijf, heb ik erg zin in dat brood met tonijnsalade. Voedsel wat we vaak kregen, haha. Tijdens de trips.
Harold had lekker warme soep gemaakt. Was een gezellige avond zo.

Dag 4
De eersre nacht overleefd op Roraima. Gelukkig was het niet zo heel koud. Vaak is het rond de 4 graden, nu was het ongeveer rond de 10 (dacht ik). Vandaag waren we op tijd opgestaan om naar het drielandenpunt te gaan lopen. Het weer begon goed. Op Roraima loop je op zwarte stenen, die een soort wit/roze pad heeft gekregen. Waar vele mensen al op hebben gelopen. Dit pad moesten we dan ook zoveel en goed mogelijk volgen. Zodat de rest van de stenen niet verder zou beschadigen.
Tien minuten later, begon het met regenen. Dat was nog prima. Twee uur later
regende het nog steeds en waren een paar mensen het zat. Op een gegeven moment, zijn we ergens gaan schuilen en wilden veel mensen terug. Voordat we gingen schuilen, kon ik nog prima doorlopen. Maar toen we aan het schuilen waren en stil stonden. Kreeg ik het ook koud. Dus naar een simpele snelle lunch, liepen we weer terug naar onze ´hotel´. Achteraf hoorde we, dat we nog maar dertig minuten van het drielandenpunt vandaag zaten. Dit was erg jammer!! Maar ja, was niet anders.
Die middag ben ik samen met een paar meiden nog een keer naar de cliff geweest. Het was bewolkt, maar het was toch wel weer tof om daar op het puntje te staan!
In de avond kregen we na het eten nog onze welverdiende warme chocholademelk, zo lekker. En we hadden er al erg op verheugd.

Dag 5
De dag van onze terugkeer. Wat anderhalve dag zou duren. We stonden weer aardig vroeg op, vandaag. Na onze spullen weer ingepakt te hebben en ontbeten te hebben. Gingen we weer terug. Nu was het super mooi weer. Je kon nu echt alles goed helder zien. We liepen weer terug via dezelfde weg, hoe we omhoog waren gelopen. Op het punt, waar we echt naar beneden liepen, hadden we weer een geweldig uitzicht. Helemaal top.
Het begin stuk, liepen we met zijn allen bijelkaar. Het laatste stuk, mochten we op eigen tempo naar onze eerste stop lopen. Daar konden we lekker nog even in de zon zitten.
Deze dag hebben we veel gelopen en hebben we de twee rivieren overgestoken. Aan het einde van de middag kwamen aan in ze onze kamp. Het maakt nu niet uit waar we onze tenten opzaten. Dat was chill. Daarna nam ik samen met de meiden onze eerste ´rivierbad´ na 2 dagen. Was erg verfrissend!
In de avond hebben we een gezellige avond van gemaakt en zijn we vroeg naar bed gegaan. Omdat we de volgende morgen erg vroeg zouden gaan opstaan.

Dag 6
Onze laatste dag van de grote hike!
Deze dag stonden we om 4.30 uur op´. Tent ingepakt, tas ingepakt, ontbeten. En daarna ging iedereen op zijn eigen tijd en gemak de laatste stuk lopen. Was ook weer top, om dit laatste stuk te lopen. Op het einde was er weer een steil bergje, maar dat mocht de pret niet bederven!. Na drie uur kwam ik aan op het punt, waar we paar dagen gelezen waren begonnen. En toen kon ik echt zeggen, dat ik Roraima had beklommen!! En ooh wat een ervaring was dat, super!!!

Deze dag gingen we naar een hotelletje, waar we een nacht zouden verblijven. Ik sliep gezellig met de andere meiden op de kamer, zoals vanouds. En we hadden een normale toilen en een heerlijke warme douche na twee
maanden!
Na ons klaargemaakt te hebben om op pad te gaan, gingen we in een restaurantje eten, waar ze een bbq hadden. Lekker. En het was niet in Venezuela zelf, we zaten dicht bij de border van Brazilie. Dus we gingen naar Brazilie voor een paar uurtjes, hoe gek is dat. Erg leuk. Daar lekker gegeten, winkeltjes bezocht en een super lekker typisch Braziliaans drankje op!! Om daarna weer terug te gaan naar onze echte hotel.
In de avond hebben we het nog even gezellig gemaakt, buiten onze kamers!! Was weer erg gezellig.

Dag 7
Voor het eerst na twee maanden, konden we uit slapen. En dat vond ik helemaal niet erg. Lekker was dat.
We vertrokken ongeveer om 11 uur in de ochtend. We maakten nog een stop in San- Fransisco. Om daarna onze rit voort te zetten, van zes uur. We reden naar onze laatse kamp van dit geweldige avontuur. Waar het weer lekker warm was.

Dag 8 (dag 12 van het hele trip)
Vandaag stonden we weer op om 4.30. Hoe vroeger we zouden opstaan, hoe eerder we weer terug waren op Playa Colorada. We moesten deze dag namelijk tien uur rijden. Was een goede terugrit, viel alles mee. We hadden nu meer ruimte, omdat enkele terug gingen met de bus. Een paar mensen mochten terug met de bus. Ik ging liever in de truck, zodat ik niks hoefde te missen. En ik vond het in de truck ook prima.

Over een paar dagen naar Merida!
Maar dit waren 8 weken om nooit meer te vergeten met een geweldige groep. Super!! Ik heb er vrienden aan overgehouden en vakantieadresjes!!

• 22 Juli 2013 - 14:06

Lonneke:

Helemaal super om te lezen Lenny! Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's bij onze volgende cpc date!! Geniet van deze bijzondere tijd!! Veel liefs Lonneke

• 29 Juli 2013 - 10:27

Marijke:

Wat een prachtig verhaal weer, Lenny. Een hele uitdaging !